Lister – og noget om “tage pulsen på sit liv”

Jeg er en list-o-man! (hvis der da findes sådan en slags?) Jeg elsker lister. I alle afskygninger. Mest af alt skriver jeg huskelister. I dag sad jeg og kiggede igennem de 4 forskellige notesbøger, jeg har formået at få startet på, mens vi har været i Spanien og det er slående, hvor anderledes mit liv er i Spanien.

Tidligere – mens jeg arbejdede på skolen – skrev jeg mest af alt alenlange lister over de 117 forskellige ting, jeg som lærer, skulle huske. Disse lister indeholdt ofte mange punkter med kontakt til forældre og andre lærere, og det optog en stor del af min dagligdag, at komme til bunds i jobmæssige gøremål. 

En anden slags lister – var ønskelister. Ikke den slags med ting, jeg ønskede til mig selv – men ønsker, der handlede om projekter, jeg godt kunne tænke mig at lave i fremtiden. Ideerne var mange, men tiden til at udføre dem, var mangelfuld. Det syntes jeg var frustrende og for at få en lille smule forløsning for krea-manien, var min skoletaske altid pakket med enten et strikketøj eller et hækleprojekt. Så kunne jeg lige lave lidt i et frikvarter, hvis ikke jeg havde gårdvagt.

Den første slags liste er helt ude af mit liv for tiden – og det er en lettelse, for det ender med at blive et åg, når man altid SKAL noget inden man kan overgive sig til sin lyst.

Den anden slags lever stadig i bedste velgående, men jeg reagerer ikke længere med frustration, når jeg kigger på dem. I stedet har jeg nået til et sted i mit liv, hvor jeg glæder mig over, at der ligger så mange spændende ting og venter på mig ude i horisonten. 

Og det er ikke fordi jeg har fået mere tid i hverdagen – men min orlov har givet mig “lov” til at bruge  de fleste af timerne om aftenen på det, jeg har lyst til. 

fx. fik jeg lyst til at udfylde denne liste – inspireret af Pip på bloggen Meet me at Mikes. Hun kalder det “taking stock”. Jeg har valgt at “tage pulsen på mit liv” lige nu:

Laver: strikker på et nyt mønster, jeg er ved at skrive. 

Drikker: en øl lige nu, men ellers drikker jeg mest vand, for det er stadig varmt i Spanien.

Læser: Kristin Lavransdatter af Sigrid Undset på min Kindle. Den havde jeg aldrig fået læst, men længe tænkt at jeg skulle læse en dag. Jeg læser den dog på engelsk for oversætteren, der oversatte den udgave jeg er i gang med, har fået flere priser for netop denne oversættelse.

Ønsker: en der kommer og gør rent.

Ser: på mine to drenge i sofaen, der sidder og ser en film inden de skal i seng. 

Spilder: nogen gange tiden med at vente på at Spanien holder op med at holde Siesta.

Ordner: alt for meget vasketøj

Bestemmer: mig for at bruge tiden på min familie.

Nyder: at sommeren varer ved, fordi vi er i Spanien. Jeg er meget mere til sommer end vinter. 

Venter: På at høre nyt fra et forlag. 

Elsker: at livet i Spanien leves mere udenfor end i Danmark.

Under mig over: At der er så mange hundelorte på gaden i Spanien. 

Grubler over: Hvordan jeg gør børnene bedre rustede til at klare sprogbarriererne

Ser: slet ikke fjernsyn eller film lige for tiden. 

Håber: at vores mindste datter stadig husker min mor, når hun ser hende igen om et par måneder. 

Overraskes over: Hvor mange søde mennesker, jeg har i mit liv. 

Forundres over: Hvor kort tid det faktisk tog at tage os selv i nakken og komme afsted. 

Behøver: ikke mere end det jeg har. 

Lugter: til jasminen udenfor vores vindue. 

Bærer (tøj): sandaler, shorts og en t-shirt

Følger: en masse gode blogs og IG’ere

Finder ud af: at jeg burde få styr på det skred jeg fik i hoften, da jeg fødte, så jeg kan komme igang med at løbe igen. 

Ved: at jeg får det gjort en dag. 

Tænker: at jeg er på rette vej, men skal lade være med at tænke for meget, for den økonomiske ustabilitet gør mig lidt panikken. 

Bruger penge på: garn og notesbøger

Griner ad: mine børn, som på mange måder er så sjove. Især den mindste, som er ved at få tænder og nogle gange opfører sig som en hund med rabies. Sidst bed hun vores mellemste søn i næsen. 

Græder over: heldigvis ikke så meget, men sidst jeg græd var det over en læges beretning fra krigen i Syrien. Mine tårer begyndte at falde, da han berettede om en pige på 2, der kun overlevede, fordi hendes søster, der bar hende i armene, blev ramt af kuglen i stedet. Sådan noget går rent ind og jeg har INTET filter. Jeg synes, det er så uendeligt meningsløst. 

 

Skriv et svar

